REGULAMIN
rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie
budynków i przygotowanie ciepłej wody użytkowej dostarczonej centralnie poprzez
instalację w budynkach Spółdzielni
Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w Słupsku.
I -
Zasady ogólne
§ 1
1. Koszty zakupu
ciepła dostarczonego do budynków Spółdzielnia rozlicza z użytkownikami lokali
znajdujących się w tych budynkach. Wysokość opłat jest ustalona w taki sposób , aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez
Spółdzielnię kosztów zakupu ciepła.
2. Ponoszone
przez Spółdzielnię koszty konserwacji i remontów instalacji odbiorczych
stanowią koszty eksploatacji danej nieruchomości.
3. Pojęcia
użytkownik lub odbiorca odnoszą się do osób z którymi
Spółdzielnia dokonuje rozliczeń kosztów bez względu na to czy i jaki posiadają
tytuł prawny do lokalu.
II -
Urządzenia pomiarowe
§ 2
1. Rozliczenia z
odbiorcami w lokalach za ciepło dostarczone na ogrzewanie i na podgrzanie wody
wodociągowej prowadzi się w systemie opomiarowanym , jeżeli w budynku są zainstalowane :
a/
liczniki ciepła umożliwiające określenie ilości ciepła
dostarczonego do instalacji centralnego
ogrzewania przez firmę dostarczającą ciepło,
b/
podzielniki kosztów c.o.
– do indywidualnego podziału kosztów ogrzewania
poszczególnych lokali,
c/ wodomierze – „wody ciepłej” do pomiaru ilości wody zimnej
przeznaczonej do podgrzania a która
została zużyta w poszczególnych lokalach.
2. W nowo oddanych
budynkach przez pierwszy sezon grzewczy podstawę rozliczenia stanowi
powierzchnia użytkowa lokalu.
3. Spółdzielnia
opomiaruje, bez względu na ich lokalizację, wszelkie
typy grzejników przy których istnieje możliwość
regulacji ciepła / zawory i głowice termostatyczne/.
4. a/ Zainstalowane elektroniczne
podzielniki kosztów c.o. nie uruchomiają się w
zakresie pomiaru bezpośredniego o
ile temperatura grzejnika jest poniżej 23 0 C
b/
Równocześnie podzielnik kosztów c.o.
w trakcie funkcjonowania dokonuje
pomiaru
średniej temperatury komfortu cieplnego danego pomieszczenia
– jako podstawy rozliczeń
kosztów c.o w części zależnej od
tej temperatury -
/ również przy odczycie „0” (zero ) z pomiaru bezpośredniego /
III - Zasady rozliczeń
kosztów
§ 3
1. Rozliczenia
za ciepło prowadzi się z zastosowaniem opłat obejmujących :
1/ opłatę stałą za ciepło dostarczone na
ogrzewanie lokali i na podgrzanie wody
wodociągowej-
pobieraną przez 12 miesięcy w roku,
2/ zaliczkową opłatę zmienną za ciepło
dostarczone na ogrzewanie – pobieraną
pomiędzy
odczytami okresu rozliczeniowego / w wymiarach miesięcznych /.
3/ zaliczkową opłatę zmienną za ciepło dostarczone na podgrzanie wody
wodociągowej
– pobieraną w okresie poboru wody ciepłej użytkowej.
2. Podstawę ustalenia opłat za
ciepło dostarczone na ogrzewanie i za ciepło
dostarczone
na podgrzanie wody wodociągowej stanowi :
1/ dla opłaty stałej , o
której jest mowa w ust.1 pkt 1 – powierzchnia lokalu,
dla której
jest
ustalona opłata za używanie tego lokalu,
2/ dla opłaty zmiennej , o
której jest mowa w ust.1 pkt 2 –wskazania
podzielników
kosztów c.o. zainstalowanych
na grzejnikach w poszczególnych lokalach,
z podziałem na :
a/ 30 % sumy kosztów zmiennych c.o. liczone
wg powierzchni lokalu,
b/ 30 % sumy kosztów zmiennych c.o.
liczone wg średniej temperatury w
lokalu
za dany okres rozliczeniowy,
c/ 40% sumy kosztów zmiennych c.o. liczone
wg wartości przeliczonych
współczynnikami
korygującymi jednostek odczytowych podzielników
kosztów
ogrzewania
Koszty obsługi systemu rozliczeniowego
obciążają użytkowników lokali .
3. Dla opłaty zmiennej
, o której jest mowa w ust 1 pkt. 3 – podstawą
ustalenia opłat są wskazania wodomierzy mierzących ilość podgrzanej wody w
danym lokalu, fizyczną jednostką rozliczeniową jest 1m 3 .
4. Odczyty
wskazań urządzeń ,o których mowa w ust.2 pkt 2 przeprowadza się raz w roku, po zakończeniu sezonu
grzewczego lub w trakcie przedłużającego się sezonu grzewczego. Koszty ciepła
dostarczonego po odczycie stanowią koszt następnego okresu.
5. Spółdzielnia
przeprowadza również odczyty kontrolne w przypadku zmiany ceny wody , a także w przypadku uszkodzenia lub zmiany urządzeń
pomiarowych.
IV - Postepowanie dot. urządzeń
i zasad rozliczeń w sprawach spornych
§ 4.
1. a/
W przypadku stwierdzenia:
-
uszkodzenia urządzenia /podzielnika kosztów c.o. /
- demontażu grzejnika lub urządzenia bez
zgody spółdzielni
- zerwania plomby
podstawą
ustalenia kosztu będzie średnie
zużycie ciepła w danym budynku powiększone o 100%
b/ Identyczne zasady rozliczenia dotyczą również przypadków nie możliwości zamontowania urządzeń regulacyjnych i pomiarowych /zawory i głowice termostatyczne, podzielniki kosztów c. o. / wynikających z odmowy wpuszczenia ekip montażowych do
lokalu celem zainstalowania urządzeń lub z innych przyczyn
niezależnych od spółdzielni a uniemożliwiających instalacje.
Spółdzielnia wyznaczy w przypadkach wym. w ustępie „b” dodatkowy, minimum 14 – dniowy termin i
prześle pisemne wezwanie do udostępnienia lokalu. Po upływie tego terminu rozliczenie kosztów c. o. odbywać się będzie zgodnie z zasadą wym. W punkcie 1 „a” – z
uwzględnieniem okresu poprzedzającego nie objętego rozliczeniem.
2. W przypadku
braku możliwości odczytu urządzenia / podzielnik kosztów c.o. / przy braku winy użytkownika
lokalu, koszty zużytej energii cieplnej zostaną określone metodą szacunkową,
według średniego zużycia jednostek w danym budynku i
średniej temperatury wszystkich pomieszczeń budynku.
3. W przypadku
grzejników nie wyposażonych w zawory termostatyczne, w tym łazienkowych pionów
„świecowych” oraz grzejników których nie można opomiarować
z przyczyn technicznych , koszty zużytej energii cieplnej zostaną określone
metodą szacunkową, według średniego zużycia jednostek w danym budynku i średniej temperatury pozostałych pomieszczeń
w danym lokalu.
4. Koszty
wszelkich czynności związanych z naprawą , czyszczeniem
, remontem lub wymianą tych urządzeń obciążają odbiorcę, za wyjątkiem czynności
wynikających z wykonania naprawy itp. z przyczyn technicznych nie leżących po
stronie użytkownika.
5. Legalizacji
lub wymiany uszkodzonego wodomierza dokonuje Spółdzielnia .
a/ o uszkodzeniu wodomierza lub jego
niesprawności z innych przyczyn
odbiorca zobowiązany jest
niezwłocznie powiadomić administrację Spółdzielni.
b/ użytkownicy urządzeń mierzących
zużycie ciepła ( podzielniki i liczniki wody ) są
zobowiązani
do sprawdzania minimum raz w miesiącu ich stanu technicznego / brak
fizycznych uszkodzeń, naruszeń
plomb / oraz kontroli
sprawności działania / bezruch
licznika
, wsteczne odliczanie zużycia , skokowa praca / – w trakcie poboru wody.
6. a/ w przypadku
braku możliwości – z winy użytkownika - odczytu faktycznej ilości zużytej do podgrzania wody
koszt tego podgrzania będzie liczony na zasadzie przeciętnego zużycia z danego budynku, powiększony o 50 %
, za okres od ostatniego odczytu do dnia ustania przyczyny braku możliwości
odczytu / wymiana wodomierza itp./ .
b/ w przypadku
braku możliwości – bez winy użytkownika - odczytu faktycznej ilości zużytej do
podgrzania wody koszt tego podgrzania będzie liczony na zasadzie przeciętnego zużycia
z danego budynku / liczony w skali
jednego - poprzedzającego - roku /
V - Postanowienia dot.
urządzeń grzewczych i pomiarowych.
§ 5
1. Grzejnik można zdemontować tylko w kuchni, za pisemną zgodą Spółdzielni, / z
wyłączeniem pierwszego sezonu w nowo oddanych budynkach / .
2. Zdemontowany
grzejnik usuwany jest z bazy danych systemu i nie podlega rozliczeniu w
części zależnej od ilości jednostek rozliczeniowych.
3. Rozliczenie
kosztów zużytej energii cieplnej następuje tylko w proporcji do powierzchni
danego pomieszczenia oraz średniej temperatury
pozostałych pomieszczeń lokalu / w kosztach rozliczanych
wg powierzchni i średniej temperatury przyjmowana
jest powierzchnia całkowita danego lokalu obejmująca także pomieszczenie w
którym nastąpiła likwidacja grzejników – kuchnia /.
4. Odbiorca
energii cieplnej i wody ciepłej zobowiązany jest do niezwłocznego udostępnienia
lokalu celem
dokonania naprawy lub wymiany urządzeń /podzielnik , wodomierz /. Najpóźniej w
następnym / roboczym dniu po zgłoszeniu usterki lub , uszkodzenia itp. administrator
potwierdza fakt uszkodzenia / nie sprawności urządzeń lub naruszenia / zerwania
plomb/.
5. Dający się odczytać stan ilości zużytej
wody ciepłej wpisuje się do stosownej
ewidencji w
książkach odczytu .
6. Nie
udostępnienie lub opóźnienie udostępnienia lokalu spowoduje zastosowanie
§ 4 ust 1 i § 4 ust 4 regulaminu
7. Wymiany
wodomierzy dokonuje celem zachowania jednolitego standardu wyłącznie
Spółdzielnia spisując ze stanu uszkodzony / niesprawny / wodomierz a wpisując wymieniony /
sprawny / wraz ze stanem zużycia wody. Wymieniony wodomierz podlega
oplombowaniu przez administratora Spółdzielni lub upoważnioną przez niego
osobę.
8. Użytkownik
lokalu może kwestionować w każdym stadium działania sprawność urządzenia . Na jego pisemny wniosek Spółdzielnia zdemontuje
i odda do legalizacji kwestionowany wodomierz. Na czas legalizacji Spółdzielnia
postąpi jak w & 4 ust. 6 litera ‘a”
lub „b”
9. W
przypadku potwierdzenia niesprawności koszty demontażu , ponownego
montażu , plombowania , legalizacji wodomierza obciążają Spółdzielnią.
10. W
przypadku nie potwierdzenia niesprawności urządzenia koszty jego legalizacji w całości obciążają użytkownika .
11. W przypadku
wodomierzy z elektroniczną nasadką odczytową koszty ich wymiany /
z tradycyjnych / poza przypadkami uszkodzeń , nieuprawnionego
demontażu , zerwania plomb , demontażu nasadek itp. są rozliczane według
odrębnych zasad.
12. Wymiany podzielników c.o. dokonuje
wyłącznie Spółdzielnia.
13. Każdy
przypadek związany z koniecznością naruszenia plomb musi być zgłoszony do Spółdzielni.
Czynności legalnego usunięcia plomb i ponownego oplombowania może dokonać
wyłącznie administrator lub osoba przez niego upoważniona . Zostanie
to uwidocznione
w stosownych zapisach ewidencji odczytowej.
14. Spółdzielnia zastrzega sobie
możliwość przeprowadzenia kontroli stanu urządzeń grzewczych, zaworów , głowic termostatycznych
, podzielników kosztów oraz wodomierzy wraz z zaworami odcinającymi, nasadkami
odczytu elektronicznego oraz plomb. Z czynności kontrolnych sporządza się
protokół z opisem stanu faktycznego oraz zalecenia dalszego postępowania
Spółdzielni i użytkownika . Protokół podpisują obie
strony.
15.1. Wymiana
grzejników żeberkowych TA – I na grzejniki innego typu ( płytowe,
drabinkowe itd.) możliwa jest z
zachowaniem tej samej mocy co grzejniki demontowane . Moc grzejników
zostanie określona odrębnym pismem skierowanym do wnioskodawcy przez
administrację Spółdzielni , po wyrażeniu zgody na
wymianę.
15.2. Warunkiem
wyrażenia przez Spółdzielnię zgody na wymianę grzejników jest możliwość montażu
na nich urządzeń regulacyjnych ( zawory termostatyczne) oraz podzielników
kosztów.
VI -
Upusty , odliczenia .
§ 6
1 . Odbiorcom w
lokalach przysługują upusty w opłatach za ciepło dostarczone na ogrzewanie i
podgrzanie wody wodociągowej Jeżeli z powodu wadliwego
działania instalacji odbiorczych.
1) Temperatura
w lokalu jest niższa od temperatury +
2) Temperatura
podgrzanej wody wodociągowej jest w punkcie czerpalnym niższa od 45
a) 45 sekundach od chwili pełnego otwarcia
zaworu czerpalnego - w lokalach, w
których
pion cyrkulacji centralnie ciepłej wody przebiega przez lokal,
b) spuszczeniu
centralnie
ciepłej wody jest poza lokalem.
2 . Określa się następujące wysokości upustów, o których mowa
w ust. 1
1) w przypadku określonym w ust. 1 pkt.1, za każdą rozpoczętą dobę niedogrzania, w
wysokości
stanowiącej równowartość:
a) jednej trzydziestej opłaty miesięcznej za
ogrzewanie, jeżeli obniżenie
temperatury
w lokalu nie przekroczyło
obliczeniowej,
b) jednej piętnastej opłaty miesięcznej
za ogrzewanie, jeżeli obniżenie
temperatury
w lokalu przekroczyło
obliczeniowej,
2) w przypadku określonym w ust. 1 pkt. 2 , za każdą rozpoczętą dobę, w której
wystąpiło zaniżenie
temperatury ciepłej wody użytkowej, w wysokości stanowiącej
równowartość:
a) jednej trzydziestej opłaty miesięcznej za
ciepło na podgrzanie wody
użytkowej,
jeżeli temperatura wody nie była niższa od
b) jednej piętnastej opłaty miesięcznej
za ciepło na podgrzanie wody użytkowej,
jeżeli
temperatura wody była niższa od
VII -
Inne postanowienia rozliczeniowe.
§7
1. Opłaty obliczone i pobrane od
odbiorców w lokalach stanowią podstawę do rozliczania kosztów zaopatrzenia
nieruchomości w ciepło. Przyjmuje się następujące okresy rozliczeniowe:
1) w
zakresie kosztów stałych - od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku,
2) w
zakresie kosztów zmiennych ogrzewania – od 1 lipca do 30 czerwca roku
następnego,
3) w zakresie kosztów zmiennych
podgrzewania wody wodociągowej - l raz w
roku .
2. Rozliczenie,
o którym mowa w ust. 1
, jest dokonywane przez Spółdzielnie:
1)
w zakresie kosztów ogrzewania - po zakończeniu sezonu ogrzewczego, w
terminie
do 31 października.
2) w
zakresie kosztów podgrzania wody wodociągowej - po odczytach
wodomierzy, raz w roku - do 31 stycznia następnego
roku.
3)
W rozliczeniu kosztów ogrzewania uwzględnia się koszty obsługi
systemu
rozliczeń
pobieraną przez firmę rozliczeniową.
3. Jeżeli
w wyniku dokonanego rozliczenia , o którym
mowa w ust. 1 i 2 , powstanie różnica
między poniesionymi przez Spółdzielnię kosztami i opłatami pobranymi od
odbiorców w lokalach , różnicę tę:
1)
w zakresie
opłat stałych - uwzględnia się przy ustalaniu wysokości opłat
stałych na następny okres rozliczeniowy
2) w zakresie
opłat zmiennych:
a) w przypadku niedopłaty - użytkownik
uwzględnia ją w opłacie za kolejny m-c,
po
dokonanym rozliczeniu,
b) w przypadku zwrotu nadpłat -
z kwoty zwrotu Spółdzielnia potrąca:
- zaległości
czynszowe
- prawomocne
wyroki sądowe,
- inne , bezsporne
zobowiązania finansowe wobec Spółdzielni,
4. Pozostała z rozliczenia wzajemnych
zobowiązań kwota pozostaje do dyspozycji użytkownika lokalu.
5 .
W przypadku zmiany odbiorcy w lokalu, w wyniku zamiany lub kupna
od poprzedniego właściciela wyposażonym w urządzenia umożliwiające indywidualne
rozliczenie kosztów ogrzewania, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt
2, rozliczenie kosztów ogrzewania następuje z nowym odbiorcą.
6. W przypadku
kupna / wynajęcia / lokalu od Spółdzielni, dotychczasowego odbiorcę rozlicza
się do wysokości naliczonych zaliczek, natomiast nowego odbiorcę oblicza się
według wskazań podzielników kosztów c.o.
7. W przypadku
zmiany odbiorcy w lokalu wyposażonym w urządzenia do pomiaru ilości podgrzanej
wody wodociągowej , o których mowa w § 3 ust.1 pkt 3, dokonuje się końcowego rozliczenia kosztów
podgrzania wody wodociągowej wg wskazań tych urządzeń na dzień zmiany odbiorcy.
W przypadku przekazania lokalu bez udziału Spółdzielni oraz braku odczytów
urządzeń do pomiaru ilości podgrzanej wody wodociągowej na dzień zmiany
odbiorcy, rozliczenie opłat za podgrzanie wody wodociągowej za cały okres rozliczeniowy , w którym nastąpiła zmiana odbiorcy, dokonuje
się z nowym odbiorcą.
8. W przypadku
wystąpienia błędu w indywidualnym rozliczeniu kosztów, Spółdzielnia może
dokonać ponownego rozliczenia budynku oraz wprowadzić korekty w całej
nieruchomości lub też dokonać indywidualnej korekty rozliczenia danego lokalu i
zwrócić kwotę niezależnie pobraną lub zażądać zwrotu kwoty niezależnie
wypłaconej użytkownikowi w terminie 14 dni od daty dostarczenia korekty.
9. Termin
reklamacji związany z rozliczeniem / błędny odczyt urządzenia lub błędne
rozliczenie/ wynosi 14 dni od daty dostarczenia użytkownikowi. Po tym terminie
żadne reklamacje nie będą
uwzględniane.
10. Kwoty wynikłe z
dokonanych korekt indywidualnych , powiększą lub
pomniejszą koszty ogrzewania lub ciepłej wody błędnie rozliczonej nieruchomości
w następnym okresie obrachunkowym.
VIII -
Powiadomienia.
§ 8
1. Spółdzielnia na 14 dni przed
planowanym odczytem powiadomi odbiorców ciepła o tym fakcie poprzez wywieszenie
ogłoszeń na klatkach schodowych.
2. W przypadku
nieobecności w lokalu jego użytkownika Spółdzielnia powiadomi pisemnie listem
zwykłym, z wykorzystaniem pocztowych skrzynek doręczeń i wyznaczy dodatkowy
14-dniowy termin ponownego / II-go / odczytu.
3. Bezskuteczny
upływ tego terminu spowoduje naliczenie opłat za ciepło wg wskazań § 4 ust1.
§ 9
Niniejszy regulamin uchwalony
został przez Radę Nadzorczą SM „Dom nad Słupią” w Słupsku dnia 12.12.2011 r
roku, z mocą obowiązującą
od dnia uchwalenia