SŁUPSKU
W sprawie : zatwierdzenia regulaminu rozliczania kosztów i ustalania opłat z
tytułu zużycia wody i odprowadzania ścieków w
Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w Słupsku .
Działając zgodnie z § 42
ust.1 pkt 20 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom
nad Słupią”
w Słupsku uchwala się co następuje:
§ 1
Tracą moc
:
-
Regulamin rozliczania opłat za zimną oraz ciepłą wodę w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w
Słupsku uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25.10.2004 roku - Uchwałą nr 21/2004
-
Aneks nr
1 do Regulaminu rozliczania opłat za zimną oraz ciepłą wodę w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w
Słupsku uchwalony przez Radę Nadzorczą
Uchwałą nr 11/2005 z dnia 19.12.2005r,
§ 2
Wprowadza się zmianę w :
Uchwale nr 18/2009 z dnia 15.12.2009 roku dot.
standaryzacji systemu instalacji oraz odczytów liczników wody ciepłej i zimnej
w zasobach administrowanych przez Spółdzielnię skreślając całą treść § 7 i
wprowadzenie jego nowego brzmienia § 7 :
.... Szczegółowe regulacje dot.
zasad odczytów są zawarte w Regulaminach :
-
rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie budynków i przygotowanie
ciepłej wody użytkowej dostarczonej centralnie poprzez instalację w
budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom
nad Słupią” w Słupsku / Uchwała RN nr ... /2010 z dnia 28.06.2010r.
- rozliczania kosztów i
ustalania opłat z tytułu zużycia wody i odprowadzania ścieków w
Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w
Słupsku w
Słupsku / Uchwała RN nr .../2010 z dnia 28.06.2010r.
§ 3
Zatwierdza się regulamin rozliczeń zimnej
wody w
zasobach Spółdzielni
Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w Słupsku.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 28 .06.2010 roku.
Regulamin
Rozliczenia
kosztów i ustalania opłat z tytułu zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni
Mieszkaniowej „Dom nad Słupią” w Słupsku.
Załącznik do uchwały Rady Nadzorczej Nr 20/2010 z dnia 28.06.2010r
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE Podstawy prawne:
• Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 123, póz. 858 z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 11 maja 2001 - Prawo o miarach (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr
243, póz. 2441 z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity
Dz. U. z 2003 r. Nr 119, póz. 1116 z późniejszymi zmianami)
•
Statut SM „Dom nad Słupią" w Słupsku
•
Umowy o dostawę wody i odprowadzanie ścieków
zawarte przez SM „Dom nad Słupią" w
Słupsku.
§1
1. Regulamin określa zasady rozliczania kosztów i
ustalania opłat z tytułu dostawy wody
i odprowadzania ścieków. Regulamin dotyczy wszystkich lokali mieszkalnych,
lokali
użytkowych i pomieszczeń gospodarczych wyposażonych w instalacje wodno -kanalizacyjna.
2. Spółdzielnia
pośredniczy w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków pomiędzy
dostawcą a odbiorcami - użytkownikami lokali. .
3. Podstawę
rozliczania kosztów zakupu wody i odprowadzania ścieków przez
Spółdzielnię
z dostawcą są wskazania wodomierzy głównych w budynkach, aktualnie
obowiązujące
taryfy opłat za wodę i ścieki oraz zawarte umowy.
4. Dla celów
rozliczeniowych przyjmuje się, że ilość pobranej wody równa się ilości
odprowadzanych ścieków.
5. Regulamin stosuje się do członków Spółdzielni, posiadaczy spółdzielczych praw do
lokali oraz posiadaczy praw odrębnej
własności lokali nie będących członkami,
najemców lokali, osób użytkujących
lokale bez tytułu prawnego - zwanych dalej
użytkownikami.
6. Koszty dostawy wody ustala się i rozlicza
odrębnie dla wszystkich lokali
podłączonych do wodomierzy głównych
zainstalowanych w poszczególnych
budynkach lub hydroforniach i wymiennikowniach dla zespołów budynków, wg.
sumy kosztów wynikających z ich
wskazań.
7. Jeżeli rozwiązania techniczno - organizacyjne to
umożliwiają- należy ustalać koszty
dostawy wody i dokonywać rozliczeń
odrębnie dla wszystkich lokali podłączonych do
jednego wodomierza głównego.
8. Pod
pojęciem zespół budynków rozumie się grupę kilku budynków, do których woda
dostarczana
jest z jednego przyłącza, opomiarowanego jednym
wodomierzem
głównym.
9. Rozliczenie
kosztów dostawy wody obejmuje:
l/ opłatę za zużycie wody zimnej i odprowadzenie ścieków,
2/ inne opłaty wynikające z taryfy opłat za wodę i ścieki niezależne od Spółdzielni
(np. opłaty abonamentowe),
3/ różnice w zużyciu wody i odprowadzeniu ścieków, ' 4/ opłaty za odczyty i rozliczenie zużycia wody w lokalach.
10. Pod pojęciem różnic w zużyciu wody rozumie się koszt niepokryty wniesionymi
przez użytkowników lokali opłatami,
figurujący w księgach rachunkowych na koniec
okresu rozliczeniowego /nierozliczony
koszt dostawy wody/ wynikający z różnic
wskazań pomiędzy wodomierzami głównymi a sumą wskazań wodomierzy
lokalowych i wniesionych opłat wynikających z ryczałtu dla lokali nie
opomiarowanych.
11 .Kwota różnic w zużyciu wody zwiększa koszty zużycia wody w następnym okresie rozliczeniowym i podlega rozliczeniu pomiędzy wszystkie lokale w obrębie budynku
lub zespołu budynków, poprzez:
l/ ustalenie opłat miesięcznych dla lokali mieszkalnych, a począwszy od rozliczenia za 2010 rok - poprzez jednorazową spłatę kwoty różnic, po rozliczeniu roku. 2/jednorazowe obciążenie lokali użytkowych i pomieszczeń gospodarczych.
12. W
uzasadnionych przypadkach Rada Nadzorcza może podjąć uchwałę o rozliczeniu
różnic
w zużyciu wody w sposób inny niż określony w ust. 11.
13. Upoważnia
się Zarząd Spółdzielni do wydłużania terminu spłaty zadłużenia z tytułu
różnic w zużyciu wody, na podstawie indywidualnych wniosków użytkowników
lokali,
na okres nie dłuższy niż do końca kolejnego okresu rozliczeniowego. W takim
przypadku
od niespłaconej kwoty naliczane będą odsetki w wysokości ustawowej.
14. Różnice w
zużyciu wody rozlicza się na wszystkich użytkowników lokali.
15. W zakresie
rozliczania różnic w zużyciu wody, wodomierze lokalowe i ustalone
ryczałty
traktowane są jako podzielniki kosztów tych różnic.
16. Ustala się
okres rozliczeniowy zużycia wody i odprowadzenia ścieków od dnia
01
stycznia do 31 grudnia każdego roku.
17. Za lokal
wyposażony w wodomierze /lokalowe/ uznaje się lokal mieszkalny
,
użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są urządzenia
pomiarowe w rozumieniu Ustawy z dnia 11.05.2001 r. Prawo o miarach, to znaczy
posiadające:
l/ ważną legalizację i plomby Głównego Urzędu Miar. Okres ważności zarówno dla
wodomierzy wody zimnej jak i ciepłej wynosi do5 lat 21 nie naruszoną plombę SM „Dom nad Słupią" na połączeniu śrubunkowym wodomierza z
przyłączem wodnym , zabezpieczającą przed nieuprawnionym zdjęciem urządzenia
lub nielegalnym rozszczelnieniem połączenia, 3/ dokumentację montażową sporządzoną przez służby reprezentujące Spółdzielnię.
18. W lokalach wyposażonych w instalację ciepłej i
zimnej wody rozliczenie
kosztów dostawy wody i odprowadzenia
ścieków prowadzi się w oparciu o sumę
wskazań wodomierzy zimnej i ciepłej wody. 19.Lokal nie wyposażony w wodomierze mierzące zużycie wody wszystkich punktów
czerpalnych jest lokalem nieopomiarowanym. 20. Ilekroć w Regulaminie używane jest określenie:
l/ "ciepła woda" - należy przez to rozumieć zimną wodę służącą do podgrzania, 21 „opłaty wniesione" - należy przez to rozumieć przychody należne, choćby nie
zostały jeszcze otrzymane, 3/ cena wody - należy przez to rozumieć cenę dostawcy za dostawę wody i
odprowadzenie
ścieków.
II. ZASADY ODCZYTÓW IROZLICZEŃ
§2
1. Obligatoryjne odczyty wskazań wodomierzy głównych dokonywane są przez pracowników Spółdzielni oraz automatycznie w systemie elektronicznym w budynkach z zamontowanymi na wodomierzach urządzeniami zdalnego odczytu w okresach: 1/ przy zmianie cen, 21 miesięcznych - w budynkach niemieszkalnych - w terminie zgodnym z terminem
odczytu dostawcy wody,
3/ przy wymianie wodomierza przez dostawcę wody.
Odczytów należy dokonywać przy udziale przedstawiciela dostawcy wody i administratora Spółdzielni.
Wyniki odczytów ewidencjonowane są w rejestrach prowadzonych przez pracowników Spółdzielni zobowiązanych do dokonywania odczytów, w podziale na poszczególne wodomierze i budynki.
2. Odczytów wskazań wodomierzy lokalowych wody zimnej i ciepłej dokonuje się :
l/ w lokalach mieszkalnych - obligatoryjnie - na koniec okresu rozliczeniowego i przy zmianach cen , fakultatywnie na indywidualny wniosek użytkownika oraz kontrolnie na podstawie decyzji Zarządu,
21 w lokalach użytkowych i pomieszczeniach gospodarczych w budynkach mieszkalnych - obligatoryjnie - na koniec każdego miesiąca oraz przy zmianach cen i użytkownika lokalu, fakultatywnie - kontrolnie na podstawie decyzji Zarządu,
3/ w lokalach użytkowych i pomieszczeniach gospodarczych w budynkach niemieszkalnych - obligatoryjnie - w terminach odczytu wodomierzy głównych, oraz przy zmianach cen i użytkownika lokalu, fakultatywnie - na podstawie decyzji Zarządu,
3. Przy zmianach cen wody, w razie braku decyzji Zarządu o przeprowadzeniu
odczytów, stosuje się szacunek odczytu wyliczony na podstawie zużycia z poprzedniego okresu (jeżeli jest to możliwe - co najmniej z 6 miesięcy)
4. Terminy odczytów podaje się do wiadomości w formie pisemnej co najmniej na 7 dni
przed planowanym terminem odczytu, w sposób zwyczajowo przyjęty - poprzez wywieszenie ogłoszeń na klatkach sched • wych oraz zamieszczenie na stronie internetowei. W przypadku nieobecności użytkownika lokalu, zobowiązany jest on do niezwłocznego skontaktowania się z administracją SM „Dom nad Słupią", w celu uzgodnienia dodatkowego terminu odczytu. Dodatkowy odczyt może być dokonany nie później, niż w terminie 14 dni od daty odczytu wodomierzy w budynku.
5.
Odczyty
wodomierzy indywidualnych potwierdzane są podpisem użytkownika lokalu,
na karcie odczytowej. W przypadku odmowy
podpisania karty odczytowej przez
użytkownika lokalu, do rozliczenia zużycia wody w tym lokalu przyjmuje się
wysokość odczytu wpisaną przez odczytującego wodomierz, z adnotacją o odmowie
potwierdzenia i jej przyczynach.
6.
Odczytów dokonuje się
z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
7.
Lokale
w których nie było możliwości dokonania
odczytu wodomierza (nieobecność
użytkownika lokalu) rozliczane są szacunkowo, na podstawie średniego zużycia z
poprzedniego okresu (jeżeli to możliwe, co najmniej z 6 miesięcy).
Jeżeli w ciągu dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych nie dojdzie do odczytu wodomierzy w lokalu, lokal ten jest rozliczany za ostatni okres oraz w następnych okresach rozliczeniowych jak lokal nieopomiarowany.
8. W przypadku nieodczytania wodomierza lokalowego, użytkownik lokalu jest
powiadamiany o konsekwencjach przewidzianych w regulaminie z tego tytułu - listem zwykłym.
9. Przywrócenie
do rozliczania zużycia wody wg wskazań wodomierzy lokalowych
może nastąpić począwszy od nowego okresu rozliczeniowego, po odczytaniu
wodomierzy w lokalu dokonanym na pisemny wniosek użytkownika lokalu
.
10.Użytkownik lokalu opomiarowanego ma prawo składać reklamacje w zakresie
rozliczenia zużycia wody według wodomierzy lokalowych, w terminie 14 dni od dnia dostarczenia rozliczenia. Rozpatrzenia reklamacji dokonuje Zarząd Spółdzielni, powiadamiając zainteresowanego o sposobie załatwienia, w ciągu 14 dni roboczych od daty ich złożenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, termin ten może być wydłużony do 21 dni roboczych.
11.
Z
powodu udokumentowanych zdarzeń losowych, użytkownik może złożyć
reklamacje w terminie późniejszym.
12.
Okres
oczekiwania na załatwienie reklamacji nie zwalnia użytkownika lokalu z
uregulowania opłaty wynikającej z rozliczenia.
§3
1.
Użytkownicy
lokali ponoszą koszty odczytu i rozliczeń wody, które odnoszone są do
każdego wodomierza.
2.
Wysokość
odpłatności na pokrycie kosztów odczytu i rozliczenia wody ustala Rada
Nadzorcza Spółdzielni, na wniosek Zarządu.
§ 4
1. W przypadku
stwierdzenia niesprawności wodomierza lokalowego /postój
wodomierza/,
użytkownik lokalu zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić ten fakt do
Spółdzielni
w celu usunięcia awarii.
2. W
uzasadnionych przypadkach Zarząd Spółdzielni może podjąć decyzję o rozliczeniu
lokalu
za pobraną wodę od ostatniego odczytu, na podstawie średniodobowego
zużycia wody z dwunastu poprzednich miesięcy poprzedzających postój lub inną
awarię
wodomierzy. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie średniodobowego
zużycia wody
z 12 miesięcy, okres przyjęty do rozliczeń może być krótszy. W przypadku
stwierdzenia
niesprawności wodomierza po opomiarowaniu lokalu po
raz pierwszy
(brak pomiaru zużycia wody w lokalu), rozliczenia zużycia wody za okres
niesprawności
wodomierza dokonuje się przyjmując, że zużycie wody w lokalu równe
jest wniesionym zaliczkom w okresie po opomiarowaniu,
a przed awarią wodomierza.
3. W sytuacji
kwestionowania przez użytkownika lokalu prawidłowości pracy
wodomierza,
Spółdzielnia zleci na jego pisemny wniosek dokonanie technicznej
ekspertyzy
urządzenia. W przypadku potwierdzenia prawidłowości działania
wodomierza,
koszt ekspertyzy technicznej poniesie użytkownik lokalu. Potwierdzenie
w wyniku ekspertyzy nieprawidłowej pracy wodomierza, spowoduje dokonanie przez
Spółdzielnię
korekty obciążenia za wodę. Korekta będzie dotyczyć obciążenia za
okres od ostatniego odczytu. Należność za zużycie wody będzie obliczona według
średniodobowego zużycia wody z co
najmniej 6-ciu poprzednich miesięcy.
W tym przypadku koszt ekspertyzy pokryje Spółdzielnia.
§5
1. Warunkiem dokonania poprawnego i rzetelnego rozliczenia wody są sprawnie
działające wodomierze, posiadające aktualna cechę legalizacyjną.
2. Obowiązek
legalizacji wodomierzy głównych spoczywa na dostawcach wody.
3. Obowiązek
organizowania procedury ponownych legalizacji wodomierzy lokalowych
ciąży
na Spółdzielni.
4. W przypadku
utraty ważności cechy legalizacyjnej o której
mowa w § l, ust.17,
zawinionej przez użytkownika, przez co najmniej jeden z
użytkowanych wodomierzy
w
lokalu, rozliczenie zużycia wody za okres od ostatniego odczytu do dnia
w którym
ustaną
przy czyny o których tu mowa, zużycie wody zostanie rozliczone jak w lokalu
nieopomiarowanym.
5. Jednostką
rozliczeniową kosztów okresowej legalizacji wodomierzy jest l szt.
wodomierza.
Na pokrycie kosztów okresowej legalizacji wodomierzy pobierane są
miesięczne opłaty wg. stawek ustalonych przez Radę
Nadzorczą Spółdzielni.
6. Opłaty z tytułu okresowej legalizacji wodomierzy
są składnikiem opłat za lokale i nie
podlegaj ą rozliczeniu w przypadku przekazania lokalu do Spółdzielni,
sprzedaży,
zamiany itp. Dokonywane wpłaty
stanowią środki funduszu remontowego.
Koszty legalizacji wodomierzy są pokrywane z tych środków.
7. W przypadku
stwierdzenia postoju wodomierza po upływie okresu gwarancji, przed
datą
legalizacji, Spółdzielnia dokonuje wymiany niesprawnego wodomierza na nowy.
8. Koszt
wymiany wodomierza o której mowa w ust. 7 rozliczany
jest następująco:
l/
środkami zgromadzonymi od dnia poprzedniej wymiany wodomierza, przez
użytkowników lokalu na funduszu remontowym przeznaczonym na legalizację oraz na modernizację (informatyzację) systemu rozliczeń i odczytu wskazań wodomierzy,
21 koszt nicpokryty
środkami funduszu remontowego pokrywany jest przez użytkownika
lokalu, na podstawie faktury wystawionej przez Spółdzielnię.
§6
1. W ciągu
okresu rozliczeniowego użytkownicy lokali wnoszą zaliczki na pokrycie
kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Comiesięczne opłaty za zużycie
wody wnoszone przez użytkowników lokali należy traktować jako zaliczki na
poczet
pokrycia całkowitych kosztów dostawy wody.
2. Spółdzielnia
ustala wysokość opłat zaliczkowych za dostawę wody. Opłaty
zaliczkowe pobierane są przez 12 miesięcy okresu rozliczeniowego. Jeżeli w
ciągu
okresu rozliczeniowego wystąpią zmiany w warunkach dostawy wody mające wpływ na wysokość kosztów, Spółdzielnia może dokonać zmian w wysokości opłat zaliczkowych.
3. Zaliczki są
rozliczane po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
4. Nowy wymiar
zaliczek dla użytkowników lokali mieszkalnych ustalany jest:
1/ dla wszystkich użytkowników w terminie l miesiąca po rozliczeniu zużycia za
poprzedni okres,
2/ przy zmianie użytkownika,
3/ na wniosek użytkownika - w uzasadnionych przypadkach,
4/ w przypadku zmiany przez dostawcę cen wody.
5. Księgi
rachunkowe Spółdzielni są prowadzone w sposób umożliwiający ustalenie
kwoty wniesionych opłat na pokrycie kosztów zużycia wody, poniesionych kosztów
zużycia
wody oraz wyniku rozliczenia, na koniec każdego okresu rozliczeniowego dla
każdego
budynku lub zespołu budynków.
6. W przypadku
różnicy w datach odczytu wodomierzy głównych przez dostawcę wody i
odczytu wodomierzy indywidualnych na koniec okresu rozliczeniowego,
Spółdzielnia
dokonuje
szacunkowej korekty zużycia wody w budynku lub zespole budynków, na
podstawie odczytów wodomierzy głównych dokonanych przez pracowników
Spółdzielni. Różnica wynikająca z korekty jest ujmowana w księgach rachunkowych
jako
dostawa niefakturowana lub dostawa w drodze.
7. Koszty
zużycia wody oraz wniesione opłaty przez poszczególne budynki lub zespoły
budynków w okresie rozliczeniowym, są ustalane na podstawie ksiąg rachunkowych.
8. Rozliczenie
różnic w zużyciu wody stanowi odrębną pozycję opłat.
9. Użytkownicy
lokali są obciążam kosztami odczytu i rozliczenia wody przy rozliczeniu
okresu.
Obciążenie to stanowi odrębną pozy ej ę rozliczeń kosztów zużycia wody.
§7
1. Dla lokali
mieszkalnych opomiarowanych, podłączonych do
wodomierza głównego
ustala
się indywidualne zaliczki miesięczne na pokrycie kosztów zużycia wody na
podstawie ilości wody zużytej w poprzednim okresie rozliczeniowym
/jeśli to
możliwe w okresie 12 m-cy/.
2. W przypadku opomiarowania zużycia wody w lokalu po raz pierwszy oraz w
przypadku zmiany użytkownika lokalu, zaliczkę miesięczną na pokrycie kosztów
zużycia
wody ustala się jako iloczyn
/zamieszkałą/
w lokalu. W przypadku nie zgłoszenia żadnej osoby, przyjmuje się, że w
lokalu
zamieszkuje l osoba.
3. W przypadku opomiarowania lokalu w trakcie miesiąca, do rozliczenia
ryczałtu
przyjmuje
się średniodobowy ryczałt za dni w
których lokal był nieopomiarowany.
Lokal
uważa się za opomiarowany od dnia następnego po dokonaniu .technicznego
odbioru wodomierzy.
4. Po
zakończeniu okresu rozliczeniowego na podstawie dokonanego odczytu
wodomierzy
oraz obowiązujących cen wody ustalany jest rzeczywisty koszt zużycia
wody
opomiarowanej w lokalu.
5. Wniesione
zaliczki podlegają rozliczeniu z kosztem wynikającym ze wskazań
wodomierzy
lokalowych.
6. Różnice z rozliczenia wodomierzy lokalowych:
l/ dodatnie - oznaczają nadwyżkę wniesionych zaliczek nad kosztami zużycia wody i mogą być zwracane użytkownikowi lokalu po potrąceniu istniejących należności Spółdzielni od użytkownika lokalu z różnych tytułów, w terminie 14 dni od złożenia pisemnego wniosku,
21 ujemne - oznaczaj ą nadwyżkę kosztów zużytej wody nad wniesionymi zaliczkami i winny być uregulowane w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia, w terminie przewidzianym dla wnoszenia opłaty miesięcznej za używanie lokalu.
7. Na wniosek
użytkownika lokalu Zarząd może wyrazić zgodę na rozłożenie w czasie
spłaty ujemnej różnicy z rozliczenia wody na okres nie dłuższy niż do końca
okresu
rozliczeniowego. Powyższe nie zwalnia użytkownika lokalu z uiszczenia odsetek
za
zwłokę.
8. Rozliczenia
kosztów zużycia wody dokonuje się także w przypadku zgłoszonej
zmiany użytkownika lokalu.
9. W przypadku
zmiany użytkownik? w trakcie okresu rozliczeniowego,
Spółdzielnia
dokonuje
rozliczenia kosztów zużycia wody w lokalu na wniosek dotychczasowego
użytkownika. W przeciwnym wypadku lokal jest rozliczany z pominięciem faktu zmiany użytkownika. Wynik rozliczenia kosztów-zużycia wody obciąża solidarnie osoby użytkujące lokal w chwili dokonania rozliczenia.
§8
1. Dla lokali
mieszkalnych nieopomiarowanych (nie posiadających wodomierzy
lokalowych), podłączonych do wodomierza głównego ustala się miesięczne opłaty
ryczałtowe
na pokrycie kosztów zużycia wody w kwocie stanowiącej iloczyn
wody na l osobę zameldowaną/zamieszkałą/ w lokalu i aktualnej
ceny stosowanej
przez
dostawcę wody. W przypadku nie zgłoszenia żadnej osoby, przyjmuje się, że w
lokalu
zamieszkuje l osoba.
2. W budynkach
wyposażonych w instalację centralnie ciepłej wody a nie opomiarowanych
przyjmuje się, że w
ilości ryczałtowej
3. w przypadku gdy faktyczne zużycie zimnej i ciepłej wody
przed zastosowaniem opłaty
ryczałtowej
jest wyższa od ustalonej w punkcie l lub 2 podwyższa się opłaty
ryczałtowe
co najmniej do poziomu faktycznego zużycia obliczonego na podstawie odczytów
z
licznika głównego na budynku.
4. Opłaty
ryczałtowe nie podlegaj ą indywidualnemu rozliczeniu po zakończeniu okresu
rozliczeniowego,
z zastrzeżeniem zapisów § 9, ust.2.
5. Rada
Nadzorcza może podjąć uchwałę o zastosowaniu innych wysokości opłat
ryczałtowych
dla lokali nieopomiarowanych w poszczególnych
budynkach, w oparciu
o
wyniki rozliczeń kosztów zużycia wody.
§9
1. Po
zakończeniu okresu rozliczeniowego /roku kalendarzowego/ na podstawie ksiąg
rachunkowych
ustalany jest wynik rozliczenia kosztów i przychodów z tytułu
zużycia
wody. Wynik ujemny stanowi niedobór (saldo - niedopłata) przychodów z
opłat mieszkańców, w stosunku do poniesionych kosztów. Wynik dodatni stanowi
nadwyżkę
(saldo - nadpłata) przychodów z opłat mieszkańców nad poniesionymi
kosztami.
Różnice w zużyciu wody podlegaj ą rozliczeniu w opłatach wnoszonych
przez
wszystkie lokale, w następnych okresach rozliczeniowych.
2. Użytkownicy
lokali zobowiązani są do pokrycia niedoboru wniesionych opłat lub
uprawnieni do zwrotu nadwyżki wniesionych opłat nad kosztami.
Niedobór lub
nadwyżka ustalane są proporcjonalnie do ilości zużytej wody, wykazanej przez
wodomierze lokalowe oraz ilości wody ustalonej w ryczałcie dla lokali
nieopomiarowanych. Podstawę rozliczeń stanowi ilość
wody ustalona dla roku
rozliczanego.
3. W przypadku opomiarowania lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego sumuje się
ilości wody wykazanej przez wodomierze lokalowe i ustalonej w postaci ryczałtu.
4.
Kwota
jednostkowa kosztu przypadająca na l m3 wody wynika z ilorazu kwoty
kosztu do pokrycia przez użytkowników lokali w
budynku lub zespole budynków i
sumy ilości m3 wody wykazanej przez wodomierze indywidualne oraz opłaconej w
formie ryczałtu przez lokale nieopomiarowane, w okresie rozliczeniowym.
5.
Kwota
opłaty na pokrycie różnic w lokalach mieszkalnych do końca 2010 roku
wnoszona jest comiesięcznie w równej
wysokości, zapewniającej spłatę różnicy do
końca roku obrachunkowego. Począwszy od
rozliczenia za 2011 rok
opłata na pokrycie różnic wnoszona jest jednorazowo, do końca miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano rozliczenia, z zastrzeżeniem § l, ust. 12il3.
6.
Kwota opłaty na
pokrycie różnic dla lokali niemieszkalnych wnoszona jest w następnym
miesiącu po rozliczeniu kosztów zużycia wody.
7.
W
sytuacji zmiany użytkownikajf Hlu,
nowy użytkownik przejmuje w całościobowiązek
wnoszenia zaliczek oraz opłat na pokrycie różnicy w zużyciu wody.
8.
W
przypadku, kiedy w wyniku rozliczenia wody w budynku lub zespole budynków
wystąpi nadwyżka wniesionych opłat nad poniesionymi kosztami, saldo to zostanie
rozliczone w najbliższym okresie rozliczeniowym w sposób wskazany w § 9, ust.2,
jako różnica z rozliczenia wody podlegająca
zwrotowi, na zasadach analogicznych jak
dla pokrycia niedoboru.
9.
Przyjęcie
dla budynku lub zespołów budynków normy zużycia wody w lokalach
nieopomiarowanycli w ilości niższej niż l O m3 może nastąpić wyłącznie na
podstawie uchwały Rady Nadzorczej. W takim
przypadku do spłaty różnicy z
rozliczenia wody zobowiązane są
wyłącznie użytkownicy lokali nieopomiarowanych.
III. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 10
1. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
l/ zabezpieczenia urządzeń pomiarowych przed
możliwością ich uszkodzenia,
2/ przestrzegania zakazu dokonywania samowolnej
zmiany usytuowania wodomierzy. Zmiana może być dokonana na wniosek zainteresowanego za zgodą i na
warunkach ustalonych przez Spółdzielnię.
3/nienaruszania plomby legalizacyjnej i monterskiej,
4/ umożliwienia łatwego dostępu do wodomierzy w celu ich wymiany lub odczytu ich
wskazań,
5/ niezwłocznego informowania Spółdzielni o fakcie zatrzymania pracy wodomierza
(brak wskazania zużycia wody),
6/
udostępnienia lokalu
osobie odczytującej lub innym uprawnionym
Służbom.
Spółdzielni, w celu wymiany wodomierza, kontroli stanu instalacji i urządzeń oraz odcięcia dostaw}' wody.
2.
W przypadku braku
dostępu do lokalu w okresie dłuższym niż 3 m-ce, celem
dokonania legalizacji wodomierzy
lokalowych - koszt dostawy wody do tego lokalu
określany będzie jak dla lokalu nieopomiarowanego.
3.
Użytkownik
lokalu zobowiązany jest zapewnić bezpieczeństwo osobie odczytującej
podczas wykonywania obowiązków służbowych /np.
zagrożenie ze strony zwierząt
domowych/.
4. Użytkownik lokalu jest zobowiązany do
utrzymywania urządzeń odbiorczych jak i
całej instalacji wodociągowej w lokalu w należytym stanie technicznym, w sposób
zapobiegający wyciekom wody
5. Użytkownik lokalu, który naruszy system pomiaru wody, oprócz sankcji przewidzianych w mniejszym regulaminie, ma obowiązek pokrycia kosztów doprowadzenia instalacji do stanu zgodnego z dokumentacją techniczną, wymiany uszkodzonych liczników, legalizacji oraz oplombowania wodomierzy.
§11
1. W przypadku zmiany użytkownika lokalu opomiarowanego, zdający jak i przejmujący
zobowiązani są do dostarczenia do Działu Ekonomicznego Spółdzielni wspólnego oświadczenia ze stanami wodomierzy na dzień przekazania lokalu.
2. W przypadku
niedostarczenia oświadczenia, zobowiązania wynikające z rozliczenia
kosztów zużycia wody przechodzą na nabywcę lokalu.
lV. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ.
§12
Na Spółdzielni ciążą następujące obowiązki:
1.
Dokonywanie
okresowych legalizacji wodomierzy w terminach wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów.
2.
Wymiany
wodomierzy uszkodzonych.
3.
Dokonywanie
oplombowania wodomierzy w przypadkach wykonywania robót
wymagających jego demontażu.
4.
Powiadamianie
użytkowników lokali o zmianach wysokości opłat za wodę poprzez
dostarczanie nowych wymiarów opłat.
5.
Kontrolowanie
prawidłowości pracy wodomierzy podczas wykonywania innych prac
niż w/w w poszczególnych lokalach.
6.
Czuwanie
nad okresami legalizacji i prawidłowością działania wodomierzy głównych
oraz informowanie o stwierdzonych
nieprawidłowościach dostawcę wody w celu
niezwłocznego ich usunięcia.
V. NALICZENIE OBCIĄŻENIA ZA ZUŻYCIE WODY W PRZYPADKU NIELEGALNEGO POBORU WODY ORAZ DZIAŁANIA NA SZKODĘ OSÓB TRZECICH.
§13
1. W przypadku stwierdzenia usiłowania lub faktycznego poboru wody z pominięciem urządzeń
pomiarowych, stwierdzenia naruszenia urządzeń pomiarowych polegającego na:
l/ demontażu urządzeń pomiarowych,
21 powstrzymywaniu biegu urządzeń pomiarowych poprzez ingerencję mechaniczną z zewnątrz, lub poprzez stosowanie magnesów neodymowych itp.,
3/ uszkodzeniu lub zerwaniu plomb legalizacyjnych i monterskich,
4/ stwierdzeniu trwałych uszkodzeń obudowy licznika (pęknięcia lub uszkodzenia powierzchniowe świadczące o działaniu czynników zewnętrznych), Spółdzielnia dokona obciążenia użytkownika lokalu za zużycie wody i odprowadzenie ścieków określone w formie ryczałtu.
Do ustalenia należności za podgrzanie wody ciepłej przyjmuje się stawkę wynikającą z regulaminu rozliczeń kosztów ciepła i przygotowanie (podgrzanie) wody użytkowej.
2. Wysokość obciążenia w formie ryczałtu następuje w przypadku stwierdzenia przesłanek
wynikających z § 14 ust. l pkt 1-4 do
których stosuje się niżej wymienione normy ryczałtowe: a/ wodomierzy wody zimnej - w ilości
3. Obciążenie zostanie dokonane za przypadające
okresy od ostatniego
niekwestionowanego odczytu wodomierzy do
dnia wyeliminowania możliwości nielegalnego poboru wody włącznie.
§14
W przypadku zaległości z tytułu opłat za użytkowanie lokalu, po bezskutecznym
wezwaniu do zapłaty, Spółdzielnia ma prawo dokonać odcięcia:
l/ dostawy wody cieplej za okres zadłużenia powyżej 3-ch miesięcy - użytkownikom
lokali mieszkalnych
21 dostawy wody ciepłej i zimnej za okres zadłużenia powyżej 2-ch miesięcy użytkownikom lokali użytkowych.
VI. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI.
§15
1. Użytkownik lokalu ponosi pełne koszty :
a/ wymiany wodomierzy i napraw wynikających z przyczyn ich nieprawidłowego
użytkowania, b/ ekspertyzy technicznej w przypadku potwierdzenia uszkodzenia wodomierza
świadczącego o zamierzonym działaniu czynników zewnętrznych mogących mieć
wpływ na prawidłową pracę tych urządzeń, c/ odłączenia i ponownego podłączenia dopływu wody.
2. W przypadku stwierdzenia:
-
nielegalnego poboru wody z pominięciem urządzenia pomiarowego, lub
-
ingerencji w prawidłowość wskazań urządzenia pomiarowego, a także
-
ujawnienia przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem,
użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodociągowej cło stanu pierwotnego.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§16
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem obowiązuj ą stosowne przepisy Kodeksu Cywilnego, Prawa Spółdzielczego, Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom nad Słupią" w Słupsku.